Ik ben bij een ingang van de bebouwde kom 3 keer gefiltst. Ik was een locatie aan het bekijken en kwam er drie keer langs. is dit een bezwaar waard?

Ik heb volgens mij geen mogelijkheid gehad om mijn gedrag aan te passen aangezien ik geen waarschuwing . Ik ben niet geflitst maar denk dus met een kliko of lasergun.

Toegevoegd na 9 uur:
Dat ik fout ben weet ik zelf ook wel, maar ik heb gehoord dat er mensen met soortgelijke boetes het hebben aangevochten onder het motto dat een boete er ook voor is om je te corrigeren. maar drie keer dezelfde boete op hetzelfde moment heeft dan geen zin. ik was benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. voor de rest bedankt voor jullie wijze woorden..... ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Je weet toch welke snelheid daar geld, en dan rijd je toch te hard?
Eigen schuld lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"... bij de ingang van de bebouwde kom ..."
Dat kun je geen onverwachte snelheidsbeperking noemen... Je kunt altijd proberen bezwaar te maken, maar het lijkt erg onoplettend of ongemanierd om drie keer dezelfde bebouwde kom te snel in te rijden...
Dan kan het haast niet meer 'per ongeluk' zijn en als je willens en wetens te snel rijdt verdien je die boetes gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mhorstman vraagt niet of de boete terecht is, maar of het zin heeft bezwaar te maken. Dit lijkt me, als je er de tijd en zin voor hebt altijd de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen bezwaar waard. De snelheid geldt daar altijd. Om 13 uur, om 13.15 uur, vandaag, morgen en gisteren. Je moet je altijd aan de snelheid houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, vindt je, dat je na de eerste keer te zijn geflitst, voor te hard rijden, je graag een waarschuwing had gehad, dat je te hard reed of zo?
Dan had je die andere twee keer niet te hard gereden?
Dus is je de mogelijkheid ontzegt, je hiervoor te waarschuwen? Maar dat doen de borden toch al, al voor de eerste flits!

Antwoorden (6)

Ik zou het zeker proberen aan te vechten. Vanuit mijn werk heb ik gehoord van iemand die dit op dezelfde gronden heeft gedaan (geen kans gehad 'er van te leren'), en die heeft gewonnen. Weet echter niet wanneer dit precies was. (Wel ergens in de afgelopen jaren).
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ik heb ook verschillende keren gehoord. Ik zou zeker bezwaar maken, inderdaad geen kans gehad om van te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij je rijlessen heb je al geleerd dat binnen de bebouwde kom maximaal 50 gereden mag worden.
Dit soort 'leerprocessen' geldt alleen bij onverwachte of gewijzigde situaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als een bus, AdrieK, ik zeg ook niet dát het gaat lukken, maar ik zou het zeker proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je harder rijdt dan toegestaan, weet je de risico's/consequenties. Dan moet je niet zeuren over een leerproces, maar gewoon een vent zijn en betalen. Alle drie keer.
Je schijnt niet twee keer beboet te kunnen worden voor precies hetzelfde feit. Je kunt wel meerdere keren beboet worden op dezelfde weg vlak na elkaar maar ik zou hier wel een bezwaar aan wagen. Kijk goed hoe dat moet (eerst betalen).

In de bronnen wanneer het geen zin heeft maar jouw situatie is toch heel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vier minduimpjes, geen enkele uitleg? Heeft niemand dan vooral de eerste bron gezien?
Je kunt het allicht proberen dit aan te vechten onder het moto 'Ne bis in idem' zie bron;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, ik ben geen jurist maar wellicht zou dit ook op kunnen gaan voor een overtreding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar er is hier niet sprake van één overtreding, maar van drie. Als je drie keer geflitst wordt omdat je na het door rood rijden alsnog in de remmen moet en daarom nog onder het verkeerslicht staat, dán gaat zoiets op. Of als je naar de garage rijdt met een kapotte richtingaanwijzer misschien, en de stomme pech hebt om twee keer op datzelfde ritje een politieauto achter je te hebben. Dan moet je één keer een boete betalen voor dezelfde overtreding. Maar als je verschillende keren te hard rijdt op dezelfde plaats, mag je daar de tweede en derde keer net zo goed voor bekeurd worden als de allereerste keer. Ik snap dat het wat zuur is als dat toevallig 3 keer op dezelfde dag gebeurt, maar als je het zou hebben over overtredingen met steeds één week ertussen, dan zie je wel hoe vreemd het zou zijn als je maar één keer bekeurd zou mogen worden. Als je dan één keer te hard hebt gereden op de snelweg, zou het dan daarna altijd gewoon mogen? Natuurlijk niet. VS is drie keer gesnapt. Niet voor dezelfde overtreding, maar voor drie snelheidsovertredingen op rij.
Je kan het proberen maar ik geef je weinig kans om te winnen. Je rijdt bewust te hard. Je weet dat je daar maar 50 mag rijden (bebouwde kom). Al zou je wel bekeurd zijn middels een staande houding. Daar leer je niets mee want je hebt je rijbewijs (neem ik aan!!) gehaald en daarin geleerd wat de snelheden zijn waar je je aan moet houden.

Je opmerking dat je niet geflits bent klopt niet. (flitsen is trouwens een oud begrip want meestal flitst men niet meer) Het kan in ieder geval niet middels een lasergun zijn vastgesteld want daarbij moet je staande gehouden worden.

Volgende keer beter aan de snelheid houden of beter opleteen en rondkijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een bezwaar waard is is alleen aan u.
U steekt er immers tijd en moeite in.
De uitslag van het bezwaar laat zich natuurlijk wel raden en dus in mijn optiek een vergeefse moeite.
Persoonlijk zou ik het niet eens overwegen.
U heeft immers zelf tot drie maal toe dezelfde overtreding begaan, en ben wellicht bekent met het spreekwoord
"een ezel stoot zich in het algemeen geen tweemaal aan dezelfde steen".
U doet het zelfs drie keer, wat op zich best een prestatie is.

U bent gewoon op de klassieke methode geflitst, doch de nieuwe type ( vaste camera ) flitst niet meer en stuurt het e.e.a. direct digitaal door, dit heeft als voordeel dat een bekeuring eerder "op de mat ligt" en men hoeft geen dure filmrollen meer te wisselen, wat natuurlijk ook weer indirect loonkosten bespaart.

Maar u kunt ook geflitst zijn door een voertuig ( al of niet rijdend ) denk hierbij aan de standaart flitswagen of aan het mobiele surveillance team zoals u die ook in wegmisbruikers ziet.

De lasergun streep ik hier in dit verhaal weg.
Met een lasergun kunt u namelijk alleen bekeurt worden dmv een staandehouding, dus op heterdaad.
Vandaar dat men met een dergelijke controle met een team werkt.
De één lasert, de ander houd u verderop staande.

Ook de kreet van niet meerdere malen voor de zelfde feit bekeurt worden snijd geen houd, als u er over nadenkt is het zelfs een onnozele uitspraak.
Dat zou u immers dan een vrijbrief geven om te hard mogen rijden.

Een kleine annecdote, jaren terug een collega in ede.
Hield zich altijd netjes aan de snelheid en verkeerslichten waren "heilig".
Werd dus geflitst door een vaste camera bij een kruispunt boven het wegdek met amper 40 op de klok, hij kijkt en rijd weer terug, weer flits...zijn gedachte was dat dat ding van slag was en keerde zijn wagen om zo weer zijn oorsprongkelijke reis te hervatten en natuurlijk was het weer raak.
Eenmaal thuis gekomen wilde hij het toch weten en heeft gebelt.
Een aardige mevrouw wist hem toen te vertellen dat deze camera's dus niet voor de snelheid of roodlicht waren geplaatst, maar voor het niet dragen van de autogordel.
3x de hoofdprijs en als toetje een ziedende vrouw.

Toegevoegd na 11 uur:
Een toevoeging op uw aanvulling.
Het maakt desondanks weinig uit, als u nu 1,2 of tig keer geflitst bent, een bezwaar zou ook hierin weinig uitmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U kunt er een bezwaar aan wagen maar ik geef u weinig kans. In soortgelijke en andere zaken was de rechter ook van mening dat er voldoende bedenk momenten geweest zijn waardoor er dus drie aparte overtredingen over blijven.

Een voorbeeld in een zaak waarbij de flitsers kort uit elkaar stonden op dezelfde weg in dezelfde richting:

Zaaknr.: 194303 WM VERZ 05-276
Uitspraakdatum: 25 november 2005

Betrokkene voert aan dat er sprake is van één gedraging, zodat er slechts één administratieve sanctie opgelegd dient te worden. In een geval als dit is beslissend voor de vraag of er sprake is van één en dezelfde gedraging dan wel twee afzonderlijke gedragingen of betrokkene, nadat de eerste gedraging is geconstateerd, een redelijke mogelijkheid tot correctie van de gereden snelheid heeft gehad. Daarbij is overigens niet van belang of betrokkene zich bewust is geweest van de eerste constatering.
Als vaststaand kan worden aangenomen dat tussen de beide meetpunten een afstand van enkele honderden meters ligt. Naar het oordeel van de kantonrechter is betrokkene bij een dergelijke afstand tussen de meetpunten en de door hem gereden snelheid afdoende in de gelegenheid geweest zijn snelheid naar beneden aan te passen. Dat hij dit niet heeft gedaan dient voor zijn eigen rekening en risico te blijven. Er zijn derhalve terecht twee administratieve sancties aan betrokkene opgelegd.

Als hierbij al wordt vastgesteld dat er voldoende mogelijkheid is tot het aanpassen van de snelheid dan is dat bij drie keer passeren al helemaal zo.

Succes!